2.   Mutaiselta tieltä löytynyt timantti

Gudo oli aikanaan keisarin opettaja. Siitä huolimatta hän matkusti yksinään vaeltavan kerjäläisen asussa. Kerran kun hän oli matkalla Edoon, Shogunaatin kulttuurispoliittiseen keskukseen, hän lähestyi pientä kylää nimeltään Takenaka. Oli ilta ja satoi vuolaasti. Gudo oli läpimärkä. Hänen olkisandaalinsa olivat vettyneet palasiksi. Kylän lähellä olevan maalaistalon ikkunalla hän huomasi neljä tai viisi sandaaliparia ja päätti ostaa itselleen kuivan parin.

Sandaaleja ojentaessaan nainen näki kuinka ryvettynyt kulkija oli ja kutsui hänet yöksi kotiinsa. Gudo hyväksyi tarjouksen kiitollisena. Hän astui sisään ja lausui sutran perheen alttarin luona. Hänet esiteltiin naisen äidille ja lapsille. Gudo laittoi merkille että koko perhe oli masentunut ja kysyi mikä oli vialla.

"Minun mieheni on uhkapeluri ja juoppo," kertoi talonemäntä hänelle. "Kun hän voittaa pelissä hän juo ja tulee väkivaltaiseksi. Kun hän häviää pelissä hän lainaa rahaa toisilta. Joskus kun hän on läpeensä humalassa hän ei tule kotiin ollenkaan. Mitä minä voisin tehdä?"

"Minä autan häntä," sanoi Gudo. "Tässä on hieman rahaa. Tuo minulle gallona hyvää viiniä ja jotain hyvää syötävää. Sitten voit mennä yöpuulle. Minä meditoin alttarin edessä."

Kun talon isäntä saapui keskiyön maissa, aika humalassa, hän karjui: "Hei, vaimo, olen kotona! Onko sinulla minulle syötävää?"

"Minulla on sinulle jotakin," sanoi Gudo. "Jäin sateen armoille ja vaimonne oli niin ystävällinen että pyysi minua jäämään yöksi. Vastalahjaksi olen ostanut hieman viiniä ja kalaa jotka saat nauttia."

Mies oli mielissään. Hän joi viinin siinä samassa ja asettuin makaamaan lattialle. Gudo meditoi hänen vierellään. 

Aamulla kun mies heräsi oli hän unohtanut edellisillan tapahtumat. "Kuka sinä olet? Mistä tulet?" Hän kysyi meditoivalta Gudolta.

"Minä olen Kioton Gudo ja minä olen matkalla Edoon," vastasi Zen mestari.

Mies oli perinpohjaisen häpeissään. Hän pyyteli ylenpalttisesti anteeksi keisarinsa opettajalta.

Gudo hymyili. "Mikään ei ole ikuista elämässä.," hän selitti. "Elämä on hyvin lyhyt. Jos jatkat uhkapelaamista ja juomista sinulta ei jää aikaa saavuttaa mitään muuta ja sinä aiheutat kärsimystä koko perheellesi."

Mies tajusi kuulemansa kuin olisi herännyt unesta. "Sinä olet oikeassa," hän sanoi. "Kuinka voin ikinä maksaa takaisin tästä suurenmoisesta opetuksesta! Anna kun seuraan mukanasi ja kannan tavaroitasi jonkin matkaa."

"Jos niin haluat," Gudo myöntyi.

Parivaljakko lähti matkaan. Kun he olivat kulkeneet 3 mailia Gudo käski miehen palata. "Vielä viisi mailia", hän aneli Gudolta. Ja he jatkoivat matkaa.

"Voisit palata nyt," Gudo ehdotti.

"Vielä kymmenen mailia," mies vastasi.

"Palaa nyt," sanoi Gudo, kun he olivat kulkeneet kymmenen mailia.

"Minä aion seurata sinua elämäni loppuun saakka," Mies julisti.

Modernit Zen opetukset Japanissa perustuvat kuuluisa mestarin, joka oli Gudon seuraaja, suvun opetuksiin. Hänen nimensä oli Mu-nan, mies joka ei koskaan kääntynyt takaisin.