93.   Tarinankertojan Zen

 

Encho oli kuuluisa tarinankertoja. Hänen tarinansa rakkaudesta liikuttivat hänen kuulijoidensa sydämiä. Kertoessaan tarinaa sodasta, oli kuin kuuntelijat olisivat itse olleet taistelukentällä.

Eräänä päivänä Encho tapasi Yamaoka Tesshun, maallikon joka oli melkein omaksunut zen mestarin opit. "Ymmärtääkseni...", sanoi Yamaoka "sinä olet maamme paras tarinankertoja ja saat kuulijasi itkemään tai nauramaan tahtosi mukaan. Kerro minulle lempitarinani Persikan Pojasta. Kun olin pieni taapero nukuin äitini vierellä, ja hän kertoi minulle usein tämän tarun. Nukahdin kerta kerran jälkeen tarinan aikana. Kerro se minulle samlla tavalla kuin äidilläni oli tapana."

Encho ei tohtinut yrittää tätä. Hän pyysi aikaa valmistautumiseen. Useita kuukausia myöhemmiin hän meni Yamaokan luokse ja sanoi: "Haluaisin teidän antavan minulle mahdollisuuden kertoa teille sen tarinan."

"Jonain toisena päivänä", Yamaoka vastasi.

Encho pettyi syvästi. Hän teki lisää tutkimusta ja yritti uudelleen. Yamaoka torjui hänet useaan otteeseen. Aina Enchon aloittaessa puhumaan, Yamaoka pysäytti hänet sanoen: "Et ole vielä samanlainen kuin äitini."

Encholta kesti viisi vuotta ennen kuin hän kykeni kertomaan Yamaokalle tarun samalla tavalla kuin hänen äitinsä oli sen hänelle kertonut.

Tällä tavalla Yamaoka opetti zen-viisautta Encholle.