26.   Keskustelun vaihtamisesta yösijaan

Kuka tahansa vaeltava munkki saa jäädä Zen temppeliin sillä ehdolla että haastaa siellä asujat väittelyyn Buddhalaisuuden opeista. Jos hänet päihitetään joutuu hän jatkamaan matkaansa.

Japanin pohjoisosissa sijaitsevassa temppelissä asui eräät munkkiveljekset. Vanhempi oli oppinut, mutta nuorempi oli typerä ja yksisilmäinen.

Vaeltava munkki tuli pyytämään majapaikkaa, oikealla tavalla haastaen heidät väittelyyn pyhistä opeista. Vanhempi veli oli väsynyt päivän opiskeluistaan ja käski nuorempaa mennä hänen sijastaan. "Mene ja pyydä keskustelua hiiskumatta sanaakaan," hän varoitti.

Täten nuori munkki ja vieras menivät pyhäkköön ja istuivat alas.

Pian tämän jälkeen matkamies nousi ja meni vanhemman veljen luokse ja sanoi :" Nuori veljesi on suuremmoinen kaveri. Hän päihitti minut." 

"Selitä minulle keskustelun kulku," sanoi vanhempi munkki.

"No," selitti matkalainen, "Ensin nostin pystyyn yhden sormen, joka edusti Buddhaa, valaistunutta. Joten hän nosti pystyyn kaksi sormea, tarkoittaen Buddhaa ja hänen opetuksiaan. Minä nostin ylös kolme sormea, jotka edustivat Buddhaa, hänen opetuksiaan ja hänen seuraajiaan elämässä harmoniassa. Sitten hän heilutti suljettua nyrkkiä kasvojeni edessä, tarkoittaen että kaikki kolme tulevat samasta ymmärryksestä. Näin hän voitti ja minulle ei ole oikeutta jäädä tänne." Tämän sanottuaan matkaaja lähti.

"Missä se tyyppi on?" kysyi nuorempi veli, juosten vanhemman luokse.

"Ymmärtääkseni sinä voitit väittelyn."

"En voittanut mitään. Minä aion pieksää hänet."

"Kerro minulle väittelyn aihe," kysyi vanhempi.

"Noh, heti nähtyään minut hän nosti yhden sormen pystyyn loukaten minua viitaten siihen että minulla on vain yksi silmä. Koska hän oli vieras ajattelin olla kohtelias, joten nostin ylös kaksi sormea, onnitellakseen häntä siitä että hänellä on kaksi silmää. Sitten se epäkohtelias ruojake nosti kolme sormea pystyyn, vihjaten että meillä oli yhteensä kolme silmää. Minä suutuin ja yritin lyödä häntä nyrkillä, mutta hän juoksi ulos ja siihen se päättyi!"