54.   Viimeinen Tahto ja Testamentti

Ikkyu, Ashikaga kauden aikainen kuuluisa Zen opettaja oli keisarin poika. Kun hän oli hyvin nuori hänen äitinsä jätti palatsin taakseen opiskellakseen zeniä temppelissä. Tällä tavalla myös prinssi Ikkyusta tuli oppilas. Kun hänen äitinsä kuoli jätti hän tälle kirjeen. Siinä luki:

   Ikkyulle:
      Olen saattanut päätökseen työni tässä elämässä ja palaan Ikuisuuteen. Toivon että sinusta tulee hyvä oppilas ja ymmärrät buddha-luontosi. Sinä tiedät jos minä olen helvetissä ja josko olen luonasi tai en.
      Jos sinusta tulee mies joka ymmärtää että Buddha ja hänen seuraajansa Bodhidharma ovat sinun palvelijoitasi voit lopettaa opiskelun ja työskennellä ihmiskunnan hyväksi. Buddha opetti 49 vuoden ajan ja koko sinä aikana ei nähnyt tarpeelliseksi puhua sanaakaan. Sinun pitäisi tietää miksi. Mutta jos et ja etkä vielä halua, vältä hedelmätöntä mietiskelyä.

Äitisi,
Ei syntynyt, Ei kuollut.
Syyskuun ensimmäinen.

P.S. Buddhan opetukset olivat pääasiassa muiden valaistamiseksi. Jos olet riippuvainen sen metodeista, et ole kuin ajattelematon hyönteinen. Buddhalaisuudesta on 80,000 kirjaa ja jos lukisit ne kaikki ja et silti ymmärtäisi omaa luontoasi et tule ymmärtämään edes tätä kirjettä. Tämä on minun tahtoni ja testamenttini.