55.   Teemestari ja Salamurhaaja

Taiko, japanilainen soturi joka eli ennen Tokugawan aikoja, opiskeli Cha-no-yu:ta, teeseremoniaa, tuota aesteettista rauhallisuuden ja tyytyväisyyden ilmaisutaitoa Sen no Rikyun oppilaana. 

Taikon lähin soturi Kato tulkitsi päämiehensä kiinnostuksen teeseremoniaan valtion asioiden syrjimiseksi, joten hän päätti surmata Sen no Rikyun. Hän esitti tulevansa vierailulle teemestarin luokse ja sai kutsun teelle. 

Mestari, joka oli erittäin taitava ammatissaan, huomasi ensisilmäyksellä soturin tarkoitusperät, joten hän pyysi Katoa jättämään miekkansa huoneen ulkopuolelle ennen seremonian alkua, selittäen että Cha-no-yu edustaa rauhallisuuden aatetta.

Kato ei ottanut tätä kuuleviin korviinsa. "Minä olen soturi," hän sanoi "Miekkani on aina mukanani. Cha-no-yu tai ei Cha-no-yu:ta, minä pidän miekkani."

"Olkoon sitten. Ota vain miekkasi ja tule sisään teelle," Sen no Rikyu myöntyi.

Kattila oli kiehumassa hiillosliekin päällä. Yhtäkkiä Sen no Rikyu kaatoi sen. Sihisevä höyry nousi täyttäen huoneen savulla ja tuhkalla. Säikähtänyt soturi juosi ulos.

Teemestari pyysi anteeksi. "Se oli minun virheeni. Tule sisään ja ota teetä. Miekkasi on täällä tuhkan peitossa ja minä puhdistan sen ja annan sen sinulle."

Tässä pälkähässä soturi tajusi ettei voinut noin vain tappaa teemestaria, joten hän unohti koko idean.