13.   Eräs  Buddha

Meiji kaudella Tokiossa eli kaksi merkittävää opettajaa joilla oli hyvin erilaiset toimintatavat. Ensimmäinen, Unsho, opettaja Shingonissa, noudatti Buddhan oppeja erehtymättä. Hän ei koskaan juonut juovuttavia juomia eikä syönyt jälkeen kello yhdentoista aamulla. Toinen opettaja, Tanzan, joka oli filosofian professori Keisarillisessa Yliopistossa, ei noudattanut mitään säännöksistä. Hän söi silloin kun itse katsoi sen parhaaksi ja jos häntä huvitti nukkua päivisin niin hän nukkui. 

Eräänä päivänä Unsho vieraili Tanzanin luona, joka oli juomassa viiniä, juomaa josta ei edes yhden tipan olisi soveliasta koskea Buddhalaisen kieltä.

"Terve, veli," Tanzan toivotti tämän tervetulleeksi. "Etkö ottaisi juomista?"

"Minä en koskaan juo!" huudahti Unsho vakavana.

"Sellainen joka ei juo ei ole edes ihminen," sanoi Tanzan.

"Yritätkö kutsua minua epäinhimilliseksi vain siitä syystä etten sorru juovuttaviin nesteisiin!" huudahti Unsho vihaisena. "Jos minä en ole ihminen niin mikä minä olen?"

"Buddha," vastasi Tanzan.